
Elérhetőségeink
- Cím: 6724 Szeged, Kossuth L. sgt. 35.
- Telefonszám: 62/544-696
- E-mail cím: juniorakademia@szte.hu
- Facebook: szegedjuniorakademia/
- Instagram: sztejuniorakademia/
2018-ban indult útjára az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériumának közös kezdeményezése, a Tanítsunk Magyarországért program.
A program meghatározó pillére az egyetemisták számára létrehozott mentorprogram. Lényege, hogy egyetemista hallgatók egy egyféléves egyetemi kurzus elvégzése után az egyetemi város körüli kistelepülések egyikének általános iskolájában heti 4-6 órában mentorálnak 3-5 fő, 7. osztályos diákot, felmenő rendszerben. A mentorálás célja, hogy a diákok sikerrel fejezzék be általános iskolai tanulmányaikat, valamint képességeiknek és készségeiknek megfelelő középfokú oktatási intézményben tanuljanak tovább, végül pedig a munkaerőpiacon is boldoguljanak.
A programba hét egyetem (DE, EKE, ELTE, ME, NJE, NYE, PTE) kapcsolódott be, 2021 januárjától a Szegedi Tudományegyetem is megvalósítja a programot.
A Tanítsunk Magyarországért program szervezési és lebonyolítási feladatait a Szegedi Tudományegyetem oktatási vezetőségének megbízásából az SZTE Junior Akadémia végzi. Az egység munkatársai, valamint az SZTE karairól bevont oktatók biztosítják a program szervezési teendőit és szakmai színvonalát.
A Szegedi Tudományegyetem több karán (ÁJTK, BTK, ETSZK, GTK, JGYPK) számos kutatócsoport és oktató foglalkozik diákok felzárkóztatásának problémakörével. A program során erre a tudásra, tapasztalatra is építenek a szakmai koordinátorok.
A program során a mentorhallgatók két, Neptunban meghirdetett, 2–2 kredites kurzuson vesznek részt:
2021 őszén, a TM2 kurzus során, a mentorhallgatók – oktatói koordinációval – rendszeres mentori tevékenységet folytatnak az ITM által kijelölt kistérségi általános iskolákban.
3. A Tanítsunk Magyarországért – mentorprogram 1. felkészítő kurzus ismertetése
A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg azokat a mentorálási elméleteket és jógyakorlatokat, amelyek a nonformális terekben és nonformális módokon valósulnak meg.
A kurzuson cél- és értelemorientált, tapasztalati, cselekvéses tanulás részesül előnyben a mikrocsoportos mentorálás modellálásával, valamint fontos célkitűzés a hallgatók saját élményű tapasztalatokra építő felkészítése a majdani csoportos mentorálás feladataira.
A kurzus tartalmi elemei
A kurzus tematikái
Bevezetés, kurzusismertetés, teljesítési feltételek ismertetése.
A témára történő ráhangolás.
A mentorálás fogalma.
A mentor szerepe, feladata
Interakció és kommunikáció
Betekintés a serdülők pszichológiai sajátosságaiba
A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet fogalma.
A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban a roma közösségek gazdasági és kulturális jellemzői, életviteli sajátosságai
Hatékony kommunikáció – Az eredményes kommunikáció jellemzői. Helyzetgyakorlatok
A tanulók beilleszkedésének a nehézségei.
Az alacsony szocializáltságú közegekből érkező gyerekekkel az iskolában
A tanulás tanítása. Digitális tanulás lehetőségei
A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 1. blokk: programtervezés
A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 2. blokk: programtervezés
Terepgyakorlat: A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 3. blokk: munkaügyi központ felkeresése, az általa ajánlott lehetőségek megismerése – munkaerőpiaci lehetőségek.
Jövőkép. Jövőképtervezés
A kurzus zárása; táborozási feladatok; TM2 kurzus mentorálási feladatainak, teendőinek ismertetése.
A kurzus teljesítésének követelményei
A TM1 kurzus sikeres teljesítésének feltétele: a kurzus óráin való aktív részvétel, valamint reflexiós dolgozat megírása az órákon tanult szempontok és a megadott szakirodalom alapján. A cél az, hogy a hallgatóknak a mentorálás szempontjából releváns személyes és társas kompetenciáiról, annak fejlődéséről képet kapjunk.
További információ: https://tmo.gov.hu/