Tájékoztató

1. A Tanítsunk Magyarországért program ismertetése

2018-ban indult útjára az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériumának közös kezdeményezése, a Tanítsunk Magyarországért program.

A program meghatározó pillére az egyetemisták számára létrehozott mentorprogram. Lényege, hogy egyetemista hallgatók egy egyféléves egyetemi kurzus elvégzése után az egyetemi város körüli kistelepülések egyikének általános iskolájában heti 4-6 órában mentorálnak 3-5 fő, 7. osztályos diákot, felmenő rendszerben. A mentorálás célja, hogy a diákok sikerrel fejezzék be általános iskolai tanulmányaikat, valamint képességeiknek és készségeiknek megfelelő középfokú oktatási intézményben tanuljanak tovább, végül pedig a munkaerőpiacon is boldoguljanak.

A programba hét egyetem (DE, EKE, ELTE, ME, NJE, NYE, PTE) kapcsolódott be, 2021 januárjától a Szegedi Tudományegyetem is megvalósítja a programot.

2. A Tanítsunk Magyarországért program megvalósítása a Szegedi Tudományegyetemen

A Tanítsunk Magyarországért program szervezési és lebonyolítási feladatait a Szegedi Tudományegyetem oktatási vezetőségének megbízásából az SZTE Junior Akadémia végzi. Az egység munkatársai, valamint az SZTE karairól bevont oktatók biztosítják a program szervezési teendőit és szakmai színvonalát.

A Szegedi Tudományegyetem több karán (ÁJTK, BTK, ETSZK, GTK, JGYPK) számos kutatócsoport és oktató foglalkozik diákok felzárkóztatásának problémakörével. A program során erre a tudásra, tapasztalatra is építenek a szakmai koordinátorok.

A program során a mentorhallgatók két, Neptunban meghirdetett, 2–2 kredites kurzuson vesznek részt:

    • Tanítsunk Magyarországért – mentorprogram 1. felkészítő kurzus – 2020–2021-es tanév tavaszi szemeszter
    • Tanítsunk Magyarországért – mentorprogram 2. kurzus. 2021–2022-es tanév őszi szemeszter
    • 2021 szeptemberében, a tanévet közvetlenül megelőzően a mentorhallgatók közös táborozáson vesznek részt a mentorált általános iskolás tanulókkal, az SZTE Junior Akadémia szervezésében.

    2021 őszén, a TM2 kurzus során, a mentorhallgatók – oktatói koordinációval – rendszeres mentori tevékenységet folytatnak az ITM által kijelölt kistérségi általános iskolákban.

    3. A Tanítsunk Magyarországért – mentorprogram 1. felkészítő kurzus ismertetése

    A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg azokat a mentorálási elméleteket és jógyakorlatokat, amelyek a nonformális terekben és nonformális módokon valósulnak meg.

    A kurzuson cél- és értelemorientált, tapasztalati, cselekvéses tanulás részesül előnyben a mikrocsoportos mentorálás modellálásával, valamint fontos célkitűzés a hallgatók saját élményű tapasztalatokra építő felkészítése a majdani csoportos mentorálás feladataira.

    A kurzus tartalmi elemei

    • nevelésszociológiai elméletek és azok gyakorlati lefordítása,
    • a tanulás érzelmi oldalának támogatása,
    • családokkal való kapcsolattartás nem hagyományos módszerei,
    • pályaorientációs ismeretek és formatív értékelési eszköztár,
    • a csoportos mentorálás előnyei és gyakorlata


    A kurzus tematikái

    Bevezetés, kurzusismertetés, teljesítési feltételek ismertetése.
    A témára történő ráhangolás.
    A mentorálás fogalma.
    A mentor szerepe, feladata
    Interakció és kommunikáció
    Betekintés a serdülők pszichológiai sajátosságaiba
    A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet fogalma.
    A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban a roma közösségek gazdasági és kulturális jellemzői, életviteli sajátosságai
    Hatékony kommunikáció – Az eredményes kommunikáció jellemzői. Helyzetgyakorlatok
    A tanulók beilleszkedésének a nehézségei.
    Az alacsony szocializáltságú közegekből érkező gyerekekkel az iskolában
    A tanulás tanítása. Digitális tanulás lehetőségei
    A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 1. blokk: programtervezés

      • a középfokú oktatási intézmények megismerése – szakközépiskola, szakgimnázium, gimnázium
      • továbbtanulás felsőoktatási intézményben

    A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 2. blokk: programtervezés

        • a szabadidő hasznos eltöltése – művészetek, sport, életgyakorlat
        • szakmák – cégek, vállalatok, vállalkozások

    Terepgyakorlat: A szűkebb és tágabb környezet megismerése – 3. blokk: munkaügyi központ felkeresése, az általa ajánlott lehetőségek megismerése – munkaerőpiaci lehetőségek.

    Jövőkép. Jövőképtervezés

    A kurzus zárása; táborozási feladatok; TM2 kurzus mentorálási feladatainak, teendőinek ismertetése.


    A kurzus teljesítésének követelményei

    A TM1 kurzus sikeres teljesítésének feltétele: a kurzus óráin való aktív részvétel, valamint reflexiós dolgozat megírása az órákon tanult szempontok és a megadott szakirodalom alapján. A cél az, hogy a hallgatóknak a mentorálás szempontjából releváns személyes és társas kompetenciáiról, annak fejlődéséről képet kapjunk.

    További információ: https://tmo.gov.hu/

Híreink

Junior Nagykövet Program indul

Junior Nagykövet Programot indított középiskolások számára a Szegedi Tehetséggondozó Tanács. A nyertes pályázók ingyenesen vehetnek részt az SZTE Junior Akadémia ősszel induló emelt szintű érettségire felkészítő tanfolyamok valamelyikén. 

Elindult a Pro Talentis Alapítvány webshopja!

Jogi, pénzügyi témájú könyvekkel indult el partnerünk, a Pro Talentis Universitatis Alapítvány webshopja, de az egyetem sporttörténetéről és ’56 helyi eseményeiről szóló kötetek is vásárolhatók az online felületen.  Az...